, 3:11:02 pm small cyan merah Hijau Bahasa Malaysia   Bahasa Inggeris call Hubungi Kami mbalas Soalan Lazim sitemap Peta laman Versi Mobile
banner1

Halaman Utama
Muat Turun Arkib

1 2 3  
Button untuk orang Awa,
Button untuk Warga Sekolah
Button untuk warga jabatan


Mengenai Sektor : Sektor Penilaian dan Peperiksaan
 

MISI

Berusaha mencapai pengurusan pentaksiran yang cemerlang melalui penggemblengan segala sumber secara optimum



VISI

Sistem Pentaksiran Kebangsaan dapat dilaksanakan mengikut prinsip Kecacatan Sifar



OBJEKTIF

Mempertingkatkan mutu perkhidmatan dengan memastikan semua urusan kerja berjalan dengan licin dan menepati tarikh-tarikh yang ditetapkan oleh Badan Peperiksaan berkenaan sambil menjaga kesahan, kebolehpercayaan, mematuhi prosedur dan keutuhan Pentaksiran Kebangsaan tetap terjamin.



PIAGAM PELANGGAN

    • Memastikan semua calon sekolah yang mencukupi syarat didaftarkan menduduki UPSR, PMR, SPM, STPM dan MUET
    • Memastikan semua calon persendirian yang mencukupi syarat dapat didaftarkan peperiksaan SPM (NOV), SPM (Ulangan) dan STPM
    • Memastikan semua calon Peperiksaan Luar Negeri dan badan-badan peperiksaan berkaitan dapat didaftarkan dengan betul mengikut peraturan yang ditetapkan
    • Memastikan semua sekolah telah menerima buku panduan Pentaksiran Berasaskan Sekolah dan melaksanakannya mengikut prosuder yang ditetapkan
    • Memastikan semua calon yang mendaftar peperiksaan dapat menduduki peperiksaan dengan kondusif dan menerima kertas peperiksaan yang diedarkan
    • Memastikan semua petugas peperiksaan dapat melaksanakan tugas dengan penuh tanggungjawab dan berintegriti tinggi
    • Memastikan semua calon dapat menerima slip keputusan peperiksaan mengikut embargo yang ditetapkan
    • Memastikan laporan dan analisis keputusan peperiksaan awam dapat dikeluarkan pada hari pengumuman keputusan peperiksaan
    • Memastikan calon yang memohon semak semula diproses sehingga calon menerima keputusan yang muktamad
    • Memastikan semua calon yang memohon sijil peperiksaan di kaunter dapat diurus dalam masa 10 minit
    • Memastikan pembayaran tuntutan Petugas Peperiksaan dan bil-bil dapat diurus mengikut prosuder pembayaran yang ditetapkan dan mematuhi arahan pembayaran dalam tempoh 14 hari.
    • Memastikan setiap calon persendirian yang membuat pembayaran dapat menerima resit pembayaran dan kenyataan semakan selepas pendaftaran
    • Memastikan urusan kewangan, akaun dan pengurusan aset dapat diurus mengikut Pekeliling dan peraturan kewangan yang ditetapkan
    • Sentiasa bersedia menerima pandangan dan teguran bagi tujuan penambahbaikan pengurusan peperiksaan
    • Memenuhi kehendak dan keperluan Stakeholders dari semasa ke semasa.



NILAI-NILAI TERAS

TAAT SETIA

INTEGRITI

ADIL

SAHIH

AMANAH

BIJAKSANA

BERTANGGUNGJAWAB

KETEPATAN MASA

BEKERJASAMA

BERDISIPLIN

BERKECUALI

BERSYUKUR

PERHIDMATAN RAMAH MESRA



FUNGSI

  • Mengurus dan mengendalikan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), SPM (U), STAM, PMR, UPSR, dan ujian Psychometric (yang dikendalikan oleh Lembaga PeperiksaanMalaysia)
  • Mengurus dan mengendalikan STPM, MUET, PTK, dan MEdSI dikendalikan olehMajlis Peperiksaan Malaysia
  • Mengurus dan melaksanakan penilaian berasaskan sekolah seperti modul, PEKA, PAFA, praktikal, folio, dan kursus.
  • Mengurus dan melaksanakan Penilaian Sistem Pendidikan Negara
  • Mengurus dan mengendalikan peperiksaan luar negara seperti ABRSM, ACCA,CNG, ICSA, UOL, CIOB, ABe, ISBA, AIA
  • Menguruskan keselamatan dan peti besi peperiksaan awam atau bilik yang kukuh.
  • Proses, mengkaji semula, dan mengedarkan sijil peperiksaan tempatan dan luar negara
  • Mengurus, memproses dan mengedar alat tulis dan dokumen-dokumen peperiksaan
  • Mengurus, memproses dan menganalisis keputusan ujian untuk negeri Johor.Mengurus dan mengekalkan kutipan tunai, tuntutan pengawas, dan dana amanah.




PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH

DASAR-DASAR PENTAKSIRAN

PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN. PBS mesti dilaksanakan mengikut panduan/prosedur (dibekalkan oleh LPM) yang ditetapkan oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia (LPM).

  • Kos pelaksanaan PBS ditanggung oleh pihak sekolah.
  • Sekolah bertanggungjawab mengurus dokumen, skor dan evidens serta pengeluaran sijil. Sijil diserahkan kepada calon semasa calon mengambil keputusan peperiksaan.

  • Skor dihantar ke LPM mengikut kaedah dan tempoh yang ditetapkan oleh LPM.

  • Skor PBS diambilkira dalam menentukan keputusan mata pelajaran tersebut.

  • Sekolah yang menawarkan mata pelajaran yang mempunyai komponen PBS yang memerlukan bilik khas mestilah mendapatkan kelulusan dan pentauliahan sebagai pusat peperiksaan daripada Jabatan Pelajaran Negeri (Sektor Penilaian dan Peperiksaan) dua tahun sebelum mendaftarkan calon.

  • Pentauliahan berkuatkuasa selagi pihak sekolah mematuhi syarat dan kriteria yang telah ditetapkan.

  • Pentaksir mata pelajaran PBS mestilah terdiri daripada guru-guru yang mengajar mata pelajaran berkenaan.

  • Semua artifak dan folio adalah bahan sulit peperiksaan.

  • Artifak dan folio boleh dibuat di luar waktu pengajaran dan pembelajaran tetapi dilaksanakan dalam kawasan sekolah.

  • Bukti perlu disimpan dengan selamat di sekolah selama enam bulan selepas keputusan peperiksaan

  • Jawatankuasa induk pengurusan PBS mesti ditubuhkan di peringkat negeri, daerah dan sekolah.

  • Sekolah WAJIB melaksanakan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) bagi mata pelajaran yang mempunyai komponen kerja kursus, amali, projek, modul dan ujian lisan.

  • PBS dijalankan secara berterusan dan dalam PROSES.



Pentaksiran Berasaskan Sekolah ialah suatu sistem pentaksiran yang terancang, menyeluruh meliputi semua domain pembelajaran, mengumpulkan maklumat kemajuan pelajar daripada suatu hari ke suatu hari dan berorientasikan panduan untuk memperbetulkan kelemahan dan memperkukuhkan kekuatan pelajar dalam pembelajarannya.



Penilaian Sistem Pendidikan Kebangsaan

Satu sistem penilaian yang berubah daripada berorientasikan peperiksaan kepada penilaian yang lebih mantap dan menyeluruh.



Kebijaksanaan SPPK pertama dilaksanakan untuk pra-sekolah dan pelajar darjah satu sahaja. Pada tahun 2008, 4 sekolah menjadi sekolah-sekolah perintis. Mereka SK Pengkalan Tereh, Kluang, Sk Pusat Air Tawar, Mersing, SK Parit Setongkat, Muar dan SK Infant Jesus Convent JB. Sejak 2009, 46 sekolah telah dipilih untuk melaksanakan sistem ini.



Penilaian melibatkan:

1.1.1 Sekolah Penilaian

Penilaian yang dirancang, dibina, ditadbir, dikaji dan dilaporkan oleh guru-guru di sekolah yang melibatkan pelajar, ibu bapa dan organisasi. Ia dilakukan dalam penilaian formatif berterusan sejajar dengan proses pengajaran dan pembelajaran atau pada akhir tahun penilaian.



1.1.2 penilaian berpusat

Penilaian dengan penanda aras, garis panduan, peraturan-peraturan dan instrumen penilaian yang dibekalkan oleh Pusat.

Manakala sekolah akan mentadbir, menyemak jawapan pelajar dan kemudian keluar dengan laporan. Ia adalah berdasarkan garis panduan penilaian sumatif yang disediakan oleh Lembaga Peperiksaan



1.1.3 peperiksaan berpusat

Pemeriksaan sepenuhnya yang dijalankan oleh Lembaga Peperiksaan. Topic yang dinilai berkaitan dengan sukatan pelajaran. Pencapaian akan dinyatakan dalam perakuan yang diberikan oleh Lembaga Peperiksaan untuk mengukur prestasi pelajar dalam kedua-dua berpusat dan penilaian sekolah.



1.1.4 Aktiviti fizikal dan penilaian kokurikulum

Penilaian ini bertujuan untuk menilai dan menilai penglibatan pelajar dan pelbagai aktiviti fizikal, penilaian ko-kurikulum dan aktiviti-aktiviti tambahan kokurikulum. Garis panduan akan disediakan oleh lembaga peperiksaan dan organisasi yang terlibat.

1.1.5 ujian psikometri

Ujian ini digunakan untuk menilai ciri-ciri psikologi, kajian pelajar dan proses pembelajaran. Lembaga peperiksaan akan membina, menganalisis dan menilai instrumen dan data ujian psikometri.



1.2 Sekolah penilaian berasaskan

Penilaian terhadap bukti untuk mengenal pasti modal insan yang berasaskan kepada proses pengajaran dan pembelajaran. Ia juga merupakan penilaian yang dirancang, ditadbir dan dilaporkan oleh sekolah-sekolah.



1.2.1 SBA pelaksanaan



i) Dirancang - Merujuk kepada perancangan di sekolah-sekolah dengan SBA berdasarkan garis panduan bagi setiap subjek yang berkaitan.

ii) Diperintah - Merujuk kepada usaha untuk mengumpul maklumat dan penilaian yang dijalankan oleh Penilai dalam pembelajaran dan pengurusan bukti.

iii) dinilai - merujuk kepada proses memberi markah kepada perkara-perkara yang dinilai berdasarkan peraturan pemarkahan.

iv) Dilaporkan - merujuk kepada perumusan skor oleh penilai bagi tahap penguasaan dan pencapaian pelajar yang boleh diperbaiki dan dipertimbangkan dari semasa ke semasa.

v) kerja Frame - merujuk kepada prinsip-prinsip dan konsep SBA

vi) ditapis - merujuk kepada usaha setiap pelajar dinilai berdasarkan kriteria yang sama.


bullet Pejabat Pengarah Pendidikan
bullet Pejabat Timbalan Pengarah Pendidikan
bullet Sektor Pengurusan Akademik
bullet Sektor Pendidikan Islam
bullet Sektor Pembangunan Kemanusiaan
bullet Sektor Pengurusan Sekolah
bullet Sektor Penilaian dan Peperiksaan
bullet Mengenai Sektor
bullet Carta Organisasi
bullet Soalan Lazim
bullet Berita & Aktiviti
bullet Direktori Sektor
bullet Sektor Pendidikan Swasta dan Pendidikan Khas
bullet Sektor Jaminan Kualiti
bullet Sektor Pengurusan Maklumat (ICT)
bullet Sektor Psikologi dan Kaunseling
bullet Sektor Khidmat Pengurusan dan Pembangunan
 
Pautan ke portal KPM Pautan ke KPT Pautan ke MyGov Pautan  ke MSC Pautan  ke MyIdeas Pautan  ke PEMUDAH Pautan  ke SPP Pautan  ke MAMPU Pautan  ke HRMIS
Laman ini terakhir dikemaskini pada : 2017-06-22 12:32:58
Penafian | Dasar Privasi | Dasar Keselamatan | Pasukan Web

Hakcipta Terpelihara © 2011 Jabatan Pendidikan Negeri Johor
Paparan terbaik 800 x 768 dengan Mozilla Firefox 4+ dan Google Crome
Dibangunkan oleh Pasukan Pembangunan Laman Web dan Portal,Sektor Pengurusan Maklumat (ICT), Jabatan Pendidikan Negeri Johor